elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Sobota 20.04.2024

Cele i zadania przedszkola

Cele i zadania przedszkola

1.      Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z  Ustawy o systemie oświaty, w Ustawie Prawo Oświatowe  oraz  wydawanych na jej  podstawie aktów wykonawczych, a  w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno – wychowawcze.

2.      Głównymi celami działalności przedszkola jest:

1)      szeroko rozumiane dobro dziecka,

2)      realizacja podstawy programowej przez odpowiednio wyszkolona kadrę,

3)      realizacja celów edukacyjnych oraz opiekuńczych w poszanowaniu praw dziecka.

3.      Przedszkole zapewnia:

1)      opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

2)      pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z możliwościami i potrzebami  psychofizycznymi dziecka w warunkach poszanowania godności osobistej, z wykorzystaniem własnej inicjatywy i aktywności dziecka,

3)      bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego, zawierający wszystkie treści podstawy programowej, w tym również treści wychowawcze i profilaktyczne, dopuszczony do użytku przez dyrektora przedszkola na podstawie opinii Rady Pedagogicznej,

4)      organizację zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,

5)      bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,

6)      kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym; uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka,

7)      umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej i religijnej,

8)      wspomaga indywidualny rozwój dziecka we współpracy z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnia stopień i rodzaj niepełnosprawności,

9)      udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

10)  konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach.

4.      Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3-6 lat.

5.      Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego całość podstawy programowej i dopuszczonego do użytku przez dyrektora.

6.      Przedszkole umożliwia wychowankom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej poprzez organizowanie uroczystości przedszkolnych i narodowych, eksponowanie symboli narodowych oraz organizowanie spotkań, wyjść, wyjazdów, wycieczek w miarę możliwości organizacyjnych.

                                 

§6 Cel wychowania przedszkolnego i zadania Przedszkola w tym zakresie

1.      Celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z podstawą programową,  jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.

2.      Dla realizacji celu wychowania przedszkolnego Przedszkole realizuje następujące zadania:

1)      wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez zapewnienie warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

2)      wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

3)      tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

4)      zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5)      wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6)      wzmacnianie poczucia wartości,, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

7)      tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8)      przygotowanie do rozumienia emocji,  uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9)      tworzenie sytuacji edukacyjnych budzących wrażliwość dziecka w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

10)  tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

11)  tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania

 

 

i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

12)  współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

13)  kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym  etapie rozwoju,

14)  systematyczne uzupełnianie, za zgoda rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

15)  systematyczne wspieranie mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

16)  tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznania innych kultur.

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Przedszkole Miejskie nr 15 im. Misia Uszatka w Bytomiu
Odpowiadający za treść: Mariola
Wprowadził informację: Mariola
Edytował informację: Mariola
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 28.12.2021
Data udostępnienia informacji: 28.12.2021
Data ostatniej aktualizacji: 28.12.2021
Liczba wyświetleń: 254
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
28.12.2021
09:37:41
edycja
Mariola
Cele i zadania przedszkola
28.12.2021
09:37:35
dodanie
Mariola
Cele i zadania przedszkola